Turbo Volvo
Projekti aloitettu: 9.2.2025
Omistaja: turbovolvomies
Merkki: Volvo
Malli: 740
Vuosi: 1990
Moottori: B230FK
Projekti aloitettu: 9.2.2025
Omistaja: turbovolvomies
Merkki: Volvo
Malli: 740
Vuosi: 1990
Moottori: B230FK

Puheenjohtajan hetken mielihäiriöstä ostama Volvo 740, höystettynä alunperin maagisen B200F moottorin, M47 vaihdelaatikon ja tehtaan G80 lukkoperän kera. Puhikselle ajoneuvo päätyi, koska kerholaiseten keskuudessa Espoossa myytävät halvat pikkuvikaiset ratapalkit ovat kuumaa kamaa ja jonkun oli uhrauduttava ensimmäisenä vain tuomaan auto kerhon hellään huomaan. Ja hommahan ei jäänyt vain pariin päivään, luotettaviin ajoihin ja seuraavalle omistajalle luovuttamiseen.
Koska Volvo ei osaa rakentaa yli 370tkm kestäviä moottoreita, antautui vinokone viikon rääkin jälkeen kiertokangen laakerien osalta. Paniikin iskiessä ja mersun ollessa sydänleikkauksessa Superturboksi, oli saatava nopea ratkaisu mielellään samana iltana.
Otaniemen tunnetuimman Volvomiehen pikaisen konsultoinnin jälkeen todettiin, että kerholaisen ylimääräinen B230FK-Turbomoottori tulee toimimaan vakio eculla, suuttimilla ja ilman välijäähyä paremmin kuin hyvin. Rahojen ja vaatteiden vaihto, yksi yö töitä kera purkutöissä auttavien saunovien kerholaisten ja noin 15h kuluttua oli turbokoneesta otettu ensisauhut. Putkiston ja ahtolinjojen rakentamisen aikana oli saatu sopivasti lisää lunta maahan, joten testiajoilla ei kyetty muuta ihmettelemään, kuin Turbovolvon tajunnanräjäyttävää turbopotkua joka irrottaa perän vielä 180km/h vauhdissakin.
Puheenjohtaja salaa hieman kiintyi autoon ja nautti sillä muutamat tulevat viikot talven liukkaista edustaen mm. TTMK:n järjestämässä takaparkin pujottelussa. Tällä välillä oli onneksi Mersu saatu ajokuntoon, ja liikkuvan kaluston päällikkö oli jo alusta asti osoittanut mielenkiintoa ja harrastuneisuutta ajoneuvon jatkojalostamista varten, joten auto vaihtoi omistajaa pysyen kerholla.
Auton vaihdettua omistajaa, alkoi kova pajoittaminen. Pari metriä migilankaa, ja muutama nukkumaton yö myöhemmin Volvossa oli jo uudet ahtoputket ja uusi välijäähdytin paikallaan.
Voiman lisäännyttyä Volvosta alkoi luistaa kytkin, ja totesinkin että ei olisi huono ideattaa kone pihalle ja vaihtaa siihen kaikki tiivisteet samalla, kun auto on viimeaikoina merkkaillut hieman reviiriään.
Leima Volvossa alkaa lähenemään, ja nyt onkin aika pajoittaa Volvoa oikein urakalla, jotta se on iskussa talvea varten. Volvon ollessa pukeilla yli kuukauden, siihen tuli rempattua lähes kaikki alustan kuluvat osat edestä ja takaa, jarrut, perä sekä ruostehommat tuli hoidettua samalla.

Juuriostetun Volvon ihmettelyä

Uusi moottori asettuu paikalle

Volvon asennus vaatii akrobatiaa


Volvon ajaminen on lystikästä puuhaa

Instagram-ahtoputket

Uusien ahtoputkien rakentelua

Johtosarjahommia

Uudet ahtoputket valmiina, turbon suuttimet ja lastutetut ecu sekä sytkäboksi asennettuna. Vielä pitäisi ahtoja nostaa...

Nyt kiiltää ja tietysti tärkeimpänä bleed-venttiili

Punakone sai maalia pintaan


Vinokone kaikessa loistossaan

Huollettu kone uuden deekun kytkimen kera menossa paikalleen

Taas nautiskellaan turbovolvon kyydistä. Parinkymmenen ajokilometrin jälkeen voi vielä sanoa, että ei ole ainuttakaan öljyvuotoa tässä vinokoneessa

G80 lukkoperän modaus

Hävinnyt jousen kiinnityspiste ja muuta mätää

Hieman ruostehommia

Molemmat takajousien kiinnityspisteet olivat hävinneet kokonaan

Lisää lappua

Akkukotelon rakentelua

Nyt on uutta osaa takapäässäkin. Huomaa myös tuplavakaaja

Joka kulmaan tuli uudet jarruletkut

Nyt volvo on leimaa vaille valmis talven liukkaita varten


Turbovolvo vuoden leimalla!