320i turbo "M3 killer"
Projekti aloitettu: 20.9.2025
Omistaja: Lurjus
Merkki: BMW
Malli: 316i
Vuosi: 2000
Moottori: M54B22
Projekti aloitettu: 20.9.2025
Omistaja: Lurjus
Merkki: BMW
Malli: 316i
Vuosi: 2000
Moottori: M54B22
Tallin nurkkaan oli edellisestä projektista ylimääräisenä jäänyt lojumaan iskutilavuudeltaan vajavainen, mutta kunnoltaan erinomainen BMW:n moottori, jolle oli jo jonkin aikaa ehditty pohtia uutta sijoituspaikkaa romunsäilytyskuluissa säästämiseksi. Eräänä iltana tutkiessani kerhon hinnastoa huomasin, että moottorin säilyttäminen auton sisällä kerhon pihassa on huomattavasti edullisempaa. Tästä innostuneena aloitin sopivan korin etsimisen, joka löytyikin suhteellisen nopeasti ja pikaisen laskutoimituksen jälkeen totesin investoinnin maksavan itsensä takaisin reilussa vuodessa.
Konerikkoisen auton saavuttua kerhon pihaan ja sitä hetken tutkittua kävi kuitenkin ilmeiseksi, ettei nelisylinterisen pakosarja sopisi yhteen kuusisylinterisen moottorin kanssa. Tähänkin pulmaan onneksi löytyi ratkaisu toisen kerholaisen kaivaessa konttipaikaltaan ylimääräisen, kyseiseen moottoriin sopivan turbopakosarjan.
Rikkinäisen koneen irroitus
M43:sen purku on toimiva sivutehtävä rastikiertelyyn. Ainakin jos omistajalle ei ole väliä onko moottori enää suorituksen jälkeen kokoamis- saati sitten käyntikelpoinen
Pöydäksihän tuo haluais...
Aluksi ahtimen oli tarkoitus tulla pakosarjan mukaisesti "taakse ja alas" jonka seurauksena tarvittiin tarkoitusta varten suunniteltu moottorinkannake. Lopulta tämä jäi kuitenkin turhaksi hankinnaksi todettaessa että "eteen ja ylös" tarjoaa paremmat olosuhteet öljynpaluulle ja turboahtimen esittelylle.
Öljynpaluu päädyttiin tekemään hitsaamalla AN10 nippa öljypohjaan sen helppouden takia. Toinen vaihtoehto olisi ollut jakoketjun suojakoteloon, mutta tämä olisi vaatinut huomattavasti enemmän moottorin purkamista.